KAMULAŞTIRMA
ESASLARI
VE
KAMULAŞTIRMA
İŞLEMİNE KARŞI
AÇILACAK OLAN
İPTAL DAVASI
KAMULAŞTIRMA ESASLARI
İdareler, kanunlarla yapmak yükümlüğünde
oldukları kamu hizmet ve teşebbüslerin yürütülmesi için gerekli olan taşınmazları,
kaynakları ve irtifak haklarını nakden ve peşin olarak kamulaştırma
yapabilirler.(Kamulaştırma Kanunu md 3)Bu kararı alınabilmesi için öncelikle
taşınmaza ilişkin kamulaştırma kararında önce kamu yararı kararının alınması gereklidir.
Örneğin Belediye yararına yapılacak olan kamulaştırmalarda belediye encümeni yetkilidir.
Kamu yararı kararı alınmadan yapılacak kamulaştırmalar ise idare mahkemesinde
açılacak olan iptal davası ile iptal edilebilecektir. Kamu yararı kararının son
noktası ise kararın valilikçe onaylanmasıdır. Ancak bakanlıklar ve de bakanlar
kurulunun almış olduğu kamu yararı kararının valilik onayına ihtiyacı yoktur.
Kamulaştırma yapacak olan idare kamulaştırma
veya kamulaştırma yoluyla üzerinde irtifak hakkı kurulacak olan taşınmaz
malların sınırını yüzölçümünü gösterir ölçekli planı yapar ya da yaptırır.
İdare söz konusu taşınmazı kamulaştırırken satın alma usulünü kullanabileceği
gibi bedel tespiti yaptırarak asliye hukuk mahkemesinden adına tescil
edilmesini isteyebilir.
Satın alma usulünde malın
tahmini bedelini belirlenmesi amacıyla belediye bünyesinde kıymet takdir
komisyonları oluşturur. İdare söz konusu işlemden sonra tahmini bedel belirtilmeksizin
kamulaştırılması kararlaştırılan taşınmazın malikine pazarlıkla satın almak
veya trampa usulü ile almak gibi seçeneklerle resmi taahhütlü yazı ile malikine
bildirir.
Kamulaştırmanın satın alma
usulü ile yapılamaması halinde ise kamulaştırma bedelinin mahkemece tespiti ve
taşınmaz malın idare adına tescili için TAŞINMAZIN BULUNDUĞU ASLİYE HUKUK
MAHKEMESİNDE MÜRACAATA BULUNUR VE BEDEL TESPİTİYLE BİRLİKTE ADINA TESCİLİNİ
TALEP EDER.
Mahkemece belirlenmiş olan
duruşma gününde hâkim tarafları taşınmaz bedeli konusunda anlaşmaya davet eder.
Tarafların bedelde anlaşması halinde hakim söz konusu değeri kamulaştırma
bedeli olarak tespit eder ve gerekli işlemleri yapar.
Tarafların bedelde anlaşamamaları
halinde hâkim en geç otuz gün içinde keşif ve de otuz gün sonrasına duruşma
günü koyarak malın değerinin tespiti için mahallinde keşif icra eder. Keşif
sırasında muhtar hazır bulundurulur ve de beyanı alınır. Bilirkişiler söz
konusu taşınmazın değeri için 15 gün içinde rapor oluşturur ve de söz konusu
rapor duruşma beklenmeden taraflara tebliğ edilir. Tarafların bedelde
anlaşamamaları halinde hâkim gerektiğinde yeni bir bilirkişi heyeti
belirleyerek adil ve hakkaniyete uygun bir kamulaştırma bedeli tespit eder.
Önemli bir ayrıntı olarak bilirkişi raporları daha önceden taraflara tebliğ
edildiğinden dolayı bilirkişi raporlarına itiraz ancak duruşma sırasında
gerçekleştirilir.
Asliye hukuk mahkemesinin vereceği bedele
ilişkin kararın temyizi mümkün iken verilmiş olan idare adına tescil kararı ise
kesin nitelik taşımaktadır.
Taraflar duruşma gününün
tebliğinden itibaren 30 gün içinde idare mahkemesinde kamulaştırma kararının
iptali için dava açabileceklerdir. Açılacak olan iptal davası ile birlikte
alınacak olan yürütmenin durdurulması kararı ile asliye hukuk mahkemesinde
görülen değer tespit ve de tescil davası idare mahkemesindeki iptal davasını
bekletici mesele yapacaktır. İdare mahkemesinde dava da yürütmenin durdurulması
kararı verilmez ise asliyle hukuk mahkemesinde dava görülmeye devam edecektir.
Kamulaştırma bedelinin
tespitinin esasında cins ve nevi; yüz ölçümü; kıymetini etkileyecek bütün
nitelik ve unsurlarını ve her unsurun ayrı ayrı değerini; varsa vergi beyanını;
kamulaştırma tarihindeki resmi makamlarca yapılmış olan kıymet takdirlerini;
kamulaştırma gününden önceki özel amacı olmayan serbest alış satış durumundaki
emsal satış değerleri; yapılarda resmi birim fiyatları ve yapı maliyet hesaplarını;
yıpranma payını; bedelin tespitinde etkili olacak diğer objektif ölçüleri; esas
tutularak BİLİRKİŞİ KURULUNCA TAŞINMAZIN KAMULAŞTIRMA DEĞERİ HESAPLACAKTIR.
Bilirkişi kurulu ise kamulaştırmaya konu olacak yerin cins ve niteliğine göre
üçü odalar listesinden;ikisi idare kurulu listesinden seçilmek üzere beş
kişiden teşekkül edecektir.Mahkemeye gönderilmiş olan bilirkişi listesinden
taraflar bilirkişi kurulu hakkında anlaşmaya varamaz ise o halde bilirkişiler
hakim tarafından resen seçileceklerdir.Yine hakim bilirkişilere yapmış
oldukları değer tespiti için usulüne uygun şekilde yemin ettirecektir.
İdare adına yapılan
taşınmazın tescilinden sonra taşınmaz malın boşaltılması idarece icra
memurundan istenecektir. İcra memuru taşınmaz malı on beş gün içinde
boşaltmaları için içindekilere tebliğ edecektir.(SADECE TAŞINMAZ MALİKİNE
OLMAYIP ÖRNEĞİN KİRACIYA DA TEBLİĞİ GEREKİR.)Bu süre içinde taşınmaz mal
boşaltılmaz ise icraca boşaltılacaktır. İTİRAZ VE ŞİKÂYET İCRA MARİFETİYLE
GERÇEKLEŞECEK OLAN BOŞALTMA İŞLEMİNİ DURDURMAYACAĞI GİBİ BOŞALTMA İŞLEMİ
ALEYHİNE MAHKEMECE İHTİYATİ TEDBİR KARARI VERİLEMEYECEKTİR. YİNE TAŞINMAZIN
BOŞALTIMASI SEBEBİYLE MAL SAHİBİ VEYA İDARE TAZMİNATLA SORUMLU
TUTULAMAYACAKTIR.
İdare kamulaştırmanın her
safhasında kamulaştırma kararı veren ve onaylayan yetkili merciin kararı ile
kamulaştırmadan tek taraflı olarak kısmen veya tamamen vazgeçebilecektir. Bu
halde uygun görülecek olan avukatlık ücreti ve yargılama giderleri idareye
yükletilecektir.
Mal sahibi
kamulaştırma bedelinin kesinleşmesinden itibaren beş yıl içinde kamulaştırmaya
yapan idarece;kamulaştırma ve devir amacına uygun hiçbir işlem veya tesisat
yapılmaz ve de kamu yararı yönelik bir ihtiyaca tahsis edilmeyerek taşınmaz mal
olduğu gibi bırakılırsa mal sahibi veya mirasçıları kamulaştırma bedelini
aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faizi ile birlikte ödeyerek taşınmaz
malını geri alabilir.Geri alma hakkının doğmasından itibaren 1 yıl içinde
kullanılmaması halinde söz konusu hak düşecektir.Yine bir den çok taşınmazın
durumunun geri alma hakkı doğacak şekilde kullanılmaması halinde bir bütün
olarak işlem görecektir.
Kamulaştırmaya
konu olan söz konusu malın mülkiyetinin idareye geçmesi mahkemece verilecek
tescil kararı ile olacaktır.
KAMULAŞTIRMAYA İLİŞKİN İÇTİHATLAR
Kamulaştırma bedelinin tespiti
davasında dava bedelinin tespitinde idarece belgelerin mahkemeye verildiği gün
esas alınmalıdır. Ayrıca üzerinde kat irtifakı bulunan yerlerde arsa ile ana
yapının değeri ayrı ayrı hesaplanmalı ve bağımsız bölümde bulunan değeri
etkileyecek nitelikler varsa bunlarında değere eklenmesi zorunludur.Bu
noktaların değerlendirilmeden verilecek olan bilirkişi raporlarının değere esas
teşkil etmesi bozma nedenidir.Bilirkişi kurulundan bu konuda ek raporlar
alınarak bu doğrultuda kararlar verilmelidir.
18.H.D
E.2005/2842 K.2005/5438
Kamulaştırma yasasının md
15 göre bilirkişi kurulunca taşınmaza değer biçilmesinde kamulaştırma kararının
tamamlanmasından itibaren bir yıl içinde idarece tebligat yapılmamış ise
kamulaştırma tarihinin hak sahibine tebliğ olduğu, tebligat yapılmadan dava
açılmış ise dava tarihinden itibaren değer tespitinde bulunulur. Burada dikkat
edilecek hak sahibinin kamulaştırma kararını öğrenmesinden itibaren bir ay
içinde idare mahkemesinde dava açmaması halinde karar kesinleşmiş olarak söz
konusu tarihi esas alarak kamulaştırma bedeli tespit edilirken; iptal davası
açılması halinde ise idare mahkemesinde davanın ret tarihi itibariyle karar
kesinleşmiş sayılarak o tarih itibariyle değer hesaplanacaktır.
18.H.D E.2002/12006 K.2003/435
Bağımsız yapıda ya da söz konusu taşınmazın diğer
değer artırıcı unsurların toplamı taşınmazın esas değerinin %10 undan fazla
olamayacağı dikkate alınmadan fazlaya karar verilmesi ve de bu konuda bilirkişi
kurulundan ek rapor almadan karar verilmesi bozmayı gerektirmiştir.
18.H.D E.2004/149 K.2004/2911
Emsal satışın değer
tespitinde dikkate alınırken bağımsız bölümünde dahil olduğu emsal satışın
zorunluluk olmadıkça dikkate alınmaması gerektiği dikkate alınmadan sözü edilen
emsal satışın çıplak arsa satış değeri olarak değerlendirilmesi; Emlak
vergisinin kamulaştırma bedelinin tespitinde dikkate alınacak iken söz konusu
emsal taşınmaz ile kamulaştırılacak taşınmazın değerler oranlarının ilgili
belediyelere sorulmaması; Bilirkişi kurulunca emsal teşkil eden söz konusu
parselin ALICISI, SATICISI, SATIŞ DEĞERİ VE SATIŞ TARİHİNİ GÖSTERİR BELGELERİN
TAPU SİCİL MÜDÜRLÜĞÜNDEN GETİRİLMEMİŞ OLMASI bozma sebebi arz etmektedir.
18.H.D E.2009/5 K.2009/1183
Dava konusu taşınmaz arsa
niteliğinde olup arsa değerinin hesaplanmasında kamulaştırma gününden önceki
özel amacı olmayan serbest alış satışa tabi olan emsal taşınmazların bedel
tespitinde esas alınması gerekir. Uzlaşma yolu ile idare tarafından değeri
tespit edilen yahut kamulaştırılan diğer taşınmazların bilirkişi kurulunun
yapacağı değerlendirmelerde esas alınmaması zorunlu olup bu yönde alınacak
kararlar bozma sebebi olacaktır.Ayrıca değerlendirmeye esas alınan emsal
satışların değerlendirme tarihlerindeki karşılıkların fiyat artış endeksleri
uygulanması suretiyle tespiti ve de söz konusu emsal alınan taşınmaz ile
kamulaştırma yapılacak olan taşınmaz arasında eksik ve üstün özeliklerinin tek
tek belirlenerek oranları açıklanmak üzere tespiti gerekmektedir.Bildirilmiş
olan emsallerin teyitleri de getirtilip gerektiğinde resen emsallerde
celbedildikten sonra yeniden oluşturulacak bilirkişi kurulunca kamulaştırılacak
taşınmazın değerinin tespiti gerekir.
5.H.D E.2003/6064 K.2003/10391
KAMULAŞTIRMANIN İPTALİ DAVASI
İdare tarafından taşınmazın bulunduğu yer
asliye hukuk mahkemesinden açılacak olan bedel tespiti ve tescil davasından
önce İDARENİN MUTLAKA SATIN ALMA USULÜNE BAŞVURMASI ZORUNLU OLUP, bu süreci
usulüne uygun şekilde sonlandırması gereklidir.Bu süreç tamamlanmadan idare
taşınmaz bedelinin tespiti ve de tescil talebinde bulunamayacaktır.
6.H.D E.2008/345 K.2008/2373
Diğer bir açıdan ise kamulaştırma
yapılacak taşınmaz malikine söz konusu taşınmazın kamulaştırma kararına ilişkin
tebligatın usulüne uygun olarak yapılması, aksi halde kamulaştırmanın iptali
için iptal süresi başlamayacaktır.
6.H.D E.2007/2561 K.2009/998
Asliye Hukuk Mahkemesi
tarafından davalı taşınmaz malikine yapılan tebligat sonucunda malik dava
dilekçesinin tebellüğ ettiği tarihten itibaren otuz gün içinde idare
mahkemesinde iptal davası açabilecektir. Taraflara gönderilen meşruhatlı
davetiye kâğıdında tarafların duruşmaya gelmemesi halinde yokluklarında karar
vereceği ihtar edilir.
Kamulaştırma işlemi esasında
bir idari işlem olduğundan dolayı bu işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve
maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırılığı ileri sürülerek açılacak olan
iptal davası idari yargıda görülecektir. Yetkili mahkeme örneğin bakanlar
kurulunun almış olduğu kamulaştırma kararında Danıştay olacak iken bunun
dışında genel yetkili mahkemeler çerçevesinde taşınmazın bulunduğu yer
mahkemesinde iptal davası açılabilecektir. Yine ÖNEMLE ÜZERİNDE DURULMASI
GEREKİLEN KAMULAŞTIRMA KANUNU MD 23 DOĞAN KAMULAŞTIRILAN TAŞINMAZI ESKİ MALİKİN
GERİ ALMA HAKKINA İLİŞKİN DAVANIN ADLİ
YARGININ GÖREV ALANINA GİRDİĞİ NOKTASIDIR. İptal davasını açmaya yetkili
olan kişiler olarak sadece kamulaştırılacak taşınmazın maliki değil ayrıca
kamulaştırma sebebiyle menfaati zedelenen her gerçek kişi de iptal davası
açmaya yetkilidir. Yine buna dayanak olarak İYUK md 2 de gösterilebilecektir.
Davacının dava sırasında ölmesi halinde söz konusu dava mal varlığını
etkileyebilecek davalardan olduğundan dolayı davacının mirasçıları da davayı
devam ettirebileceklerdir. El birliği mülkiyetin olduğu ya da paylı mülkiyetin
söz konusu olduğu davalarda da yine her bir paydaş kamulaştırmanın iptali
davası açabileceklerdir. Bunun dışında ise zilyetlik sebebiyle kamulaştırmanın
iptali davası mülkiyetin ispat edilememesi halinde dava ehliyeti bulunmaması
sebebiyle retle sonuçlanacaktır. Yine kamulaştırma yapılacak olan taşınmazın
kiracısı da yine aynı şekilde kamulaştırmanın iptali davası açamayacaktır.Kamulaştırmanın
iptali davasında davalı olarak gösterilecek olan istisnasız şekilde idare
olacaktır.Yine İYUK md 7/4 bendi gereği kamulaştırma işlemi ile dayanağı olan
imar planına karşıda yine süresi içinde iptal davası açılabilecektir.
Danıştayın vermiş olduğu
bir kararda davacıya adrese tebligat yapılmadan ilan yolu ile tebligat
yapılması durumunu yasaya aykırı bularak iptal kararı vermiştir. Danıştay
6.Dairesi E.2010/5764 K.2011/4942 Taşınmazın bedeli ve tescil davası nın
tebligatı yapılmadan açılacak olan iptal davaları vaktinden önce açılma
sebebiyle incelenmeksizin ret kararı verilecektir. Danıştay 6.D E.2007/4460
K.2009/3951Kamulaştırmanın hazırlayıcı işlemleri niteliğinde olan kamu yararı
kararı ve de uzlaşmaya davet yazısı da tek başına dava konusu edilemeyecek;
edilmesi halinde ret sebebi olacaktır. Danıştay 6.D E.2008/8390 K.2008/9062
DAVANIN ESAS YÖNÜNDEN İNCELENMESİ
Kamulaştırma işlemi bir idari işlem olduğundan dolayı
bu işlemin yetki,şekil,sebep,konu ve maksat yönlerinden biri ile veya birden
fazlası ile hukuka aykırılığını ileri sürerek açılan davalarda işlemin
belirtilmiş olan esas yönleri açısından hukuka uygunluğu incelenecektir.
1)Yetki ve Şekil Yönünden Denetim
Kamulaştırma
işlemine karşı açılan iptal davasında işlemin yetki yönünden hukuka aykırı
olduğu iddiası kamulaştırmaya yetkili kamu tüzel kişileri tarafından
yapılmamasından veya kamu yararı kararının yetkili organ tarafından
alınmamasından kaynaklanabilir. Bunlar TAPUYA KAYITLI TAŞINMAZLARDA SATIN ALMA
USULÜ DENENMEDEN DOĞRUDAN KAMULAŞTIRMA DEĞER TESPİTİ VE TESCİLİN TALEP EDİLMESİ;
KAMULAŞTIRILMAK İSTENEN TAŞINMAZIN ÖLÇEKLİ PLANININ YAPILMAMIŞ OLMASI, KAMU
YARARI KARARI VERECEK OLAN KURULLARDA OLUŞACAK OLAN SAKATLIK halleri gibi
durumlarda yetki ve şekil yönünden iptale tabi olacaktır.
2)Konu Yönünden Denetim
Kamulaştırma işleminin konusunu kamulaştırmaya ilişkin
diğer öğelerin uygunluğu da değerlendirilerek uygunluğu saptanacaktır. ÖRNEĞİN
KAMU MALI KAMULAŞTIRILAMAYACAĞINDAN DOLAYI KAMULAŞTIRILMASI HALİNDE KONUSU
SAKAT BİR İDARİ İŞLEM SÖZ KONUSU OLACAKTIR. DANIŞTAY 6.D E.2003/6862
K.2005/3531Yine kamulaştırmanın kamunun ihtiyacından fazla yapılması halinde de
işlemin sakat olacağı gibi irtifak hakkı kurulması yeterli iken taşınmazın
tamamının kamulaştırılması durumu da konu yönünden sakatlık sebebiyle iptale
tabi olacaktır. İki idare kurumunun kamulaştırılma noktasında karşı karşıya
gelmesi halinde Danıştay 1.Dairesi hangisinin daha çok ihtiyacı olduğuna karar
verecektir.
3)Sebep ve Amaç Yönünden Denetim
Genel olarak dikkat
edilmesi gerekilen kamu yararı kararının alınmasını gerektirmeyen durumlarda da
kamu yararı olduğu kabul edilmektedir. Buna göre kamu yararı kararı alınmasını
gerekli kılan durumlarda işlemin şekli unsuru diyebiliriz. ÖRNEĞİN
KAMULAŞTIRIMAYA KONU OLAN TAŞINMAZIN İMAR PLANINDA YER ALMAMASINA RAĞMEN İMAR
PLANINA DAYALI KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNE KONU OLURSA O HALDE SEBEP UNSURU AÇISINDAN
HUKUKA AYKIRI OLACAKTIR.
DANIŞTAY
6.D E.2008/12396 K.2010/9826 YİNE İMAR PLANINA DAYALI YAPILAN KAMULAŞTIRMALARDA
İMAR PLANININ İPTAL EDİLMESİ DURUMUDA UYGULAMA İŞLEMİ OLAN KAMULAŞTIRMA
İŞLEMİNİ SEBEP YÖNÜNDEN İPTALİNE NEDEN OLACAKTIR. DANIŞTAY 6.H.D E.2008
K.2011/4942.BİR DİĞER ÖNEMLİ NOKTA İSE İMAR PLANINDA TAŞINMAZIN FOKSİYONUN
BELİRTİLMESİ HALİNDE TAŞINMAZ MALİKİ TAŞINMAZA YÜKLENEN FOKSİYONA UYGUN OLARAK
KAMULAŞTIRILMASINI İDAREDEN TALEP EDEBİLECEKTİR. ANCAK BUNUN DIŞINDA İDARE
MAHKEMESİNDE İDARENİN MALIN KAMULAŞTIRILMASINI İSTENMESİNE YÖNELİK DAVA İDARE
AÇISINDAN İDAREYİ ZORLAYACAK ŞEKİLDE KAMULAŞTIRILMA TALEP EDİLEMEYECEĞİNDEN
AÇILMIŞ OLAN İDARE ALEYHİNE ZORLAYICI DAVALAR RET EDİLECEKTİR.
"KAMULAŞTIRMA ESASLARI ve Kamulaştırma İşlemine Karşı Açılacak İptal Davası " başlıklı makalenin tüm hakları yazarı Av.Uğur Hakan Kahraman'e aittir .
Bu ibare eklenmek şartıyla, makaleden Fikir ve Sanat Eserleri Kanununa uygun kısa alıntılar yapılabilir, ancak yazarının izni olmaksızın makalenin tamamı başka bir mecraya kopyalanamaz veya başka yerde yayınlanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder